RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN

 

 

Mata Pelajaran        :     Bahasa Inggris

Kelas/Semester        :     X / 1

Pertemuan ke          :     1 – 4

Alokasi waktu         :     20 x 45 menit

Standar kompetensi      :         Berkomunikasi dengan bahasa inggris pada level novice.

Kompetensi Dasar  :      Memahami ungkapan-ungkapan dasar pada interaksi sosial untuk

kepentingan kehidupan.

Indikator                 :

  1.  Ucapan salam (greetings) pada saat bertemu dan berpisah

digunakan berkomunikasi dan berinteraksi secara efektif dan santun .

  1.  Memperkenalkan dirisendiri dan orang lain diperagakan

dengan percaya diri dan saling menghargai.

  1.  Berbagai ungkapan  terima kasih dan responnya digunakan

.    berkomunikasi dan berinteraksi secara efektif dan santun

  1.  Berbagai ungkapan penyesalan dan permintaan maaf

serta responnya diperagakan secara tepatdan santun.

I.      Tujuan Pembelajaran siswa dapat :

  1.  Ucapan salam (greetings) pada saat bertemu dan berpisah

digunakan berkomunikasi dan berinteraksi secara efektif dan santun .

  1.  Memperkenalkan dirisendiri dan orang lain diperagakan

dengan percaya diri dan saling menghargai.

  1.  Berbagai ungkapan  terima kasih dan responnya digunakan

.    berkomunikasi dan berinteraksi secara efektif dan santun

  1.  Berbagai ungkapan penyesalan dan permintaan maaf

serta responnya diperagakan secara tepatdan santun.

II.    Materi Ajar

• Greetings and leave takings

− Good morning.

− How are you?

− I’m fine, thanks

− See you later.

• Introducing

− May I introduce myself. I am Budi.

− Ani, this is Ida.

− Nice to meet you.

• Thanking

− Thank you very much.

− You are welcome.

• Apologizing

− I am sorry for …

− Please forgive me ..

• Grammar Review

− Personal Pronoun (Subject  &  possessive

* I – my

* You – your

− Simple Present Tense : to be & Verb 1

III.     Metode Pembelajaran

1.  Listening

2.  Speaking

3.  Reading

4.  Writing

IV.     Langkah-langkah Pembelajaran

Pertemuan 1  :

1. Kegiatan awal   : 1. Berdoa

2. Mengabsen siswa

3. Mengulang materi yang telah disampaikan

dan  menginformasikan materi yang akan di pelajari

2. Kegiatan inti     : • Listening   : – Listening about greetings and leave takings.

– Dictation

• Speaking  : – Saying greetings and leave takings

– Role playing, dialogues.

• Reading    : – Short passage related to greeting and leave

– Short dialogues related to greeting and leave

takings.

• Writing     : – Completing dialogues about greeting and        leave takings.

: – Composing dialogues about greeting and leave takings

3. Kegiatan akhir           :

–          Guru dan siswa membahas hasil kerja.

–          Guru memberikan pertanyaan kepada siswa secara lisan untuk memeriksa pemahaman siswa tentang materi        yang baru saja di bahas.(berfikir logis, kreatif )

–          Guru memberikan tugas rumah.

–          Guru menutup/mengakhiri pelajaran tersebut dengan mengucapkan salam kepada para siswa sebelum keluar kelas dan siswa menjawab salam. (santun )

Pertemuan – 2 :

1. Kegiatan awal  : 1. Berdoa

2. Mengabsen siswa

3. Mengulang materi yang telah disampaikan

dan  menginformasikan materi yang akan di pelajari

2. Kegiatan inti    : • Listening   :

–  Listening about introducing oneself.

–  Listening about thanking expression.

• Speaking  :

–  Telling one’s self.

–  Telling about someone else.

–  Dialogues about thanking.

• Reading    :

–  Short dialogues about introducing.

–  Short dialogues about thanking.

• Writing     :

–  Completing dialogues about introducing.

–  Composing dialogues about introducing.

–  Composing dialogues about thanking.     .

3. Kegiatan akhir            :

Guru dan siswa membahas hasil kerja.

–          Guru memberikan pertanyaan kepada siswa secara lisan untuk memeriksa pemahaman siswa tentang materi yang baru saja di bahas.(berfikir logis, kreatif )

–          Guru memberikan tugas rumah.

–          Guru menutup/mengakhiri pelajaran tersebut dengan mengucapkan salam kepada para siswa sebelum keluar kelas dan siswa menjawab salam. (santun )

Pertemuan – 3 :

1. Kegiatan awal   : 1. Berdoa

2. Mengabsen siswa

3. Mengulang materi yang telah disampaikan

dan  menginformasikan materi yang akan di pelajari

2. Kegiatan inti     : • Listening   :

–  Listening about apologizing expression.

–  Listening dialogue about apologizing.

• Speaking  :

–  Practicing about thanking expression.

–  Practicing dialogue related to apologizing.

• Reading    :

–  Short dialogues about thanking.

–  Short passage relate to thanking

• Writing     :  –  Arranging jumbled dialogues

–  Composing dialogues about thanking.

3. Kegiatan akhir  :

a.   Guru dan siswa membahas hasil kerja.

  1. Guru memberikan pertanyaan kepada siswa secara lisan untuk memeriksa pemahaman siswa tentang materi yang baru saja di bahas.(berfikir logis, kreatif )
  2. Guru memberikan tugas rumah.
  3. Guru menutup/mengakhiri pelajaran tersebut dengan mengucapkan salam kepada para siswa sebelum keluar kelas dan siswa menjawab salam. (santun )

.

Pertemuan – 4 :

1. Kegiatan awal  : 1. Berdoa

2. Mengabsen siswa

3. Mengulang materi yang telah disampaikan

dan  menginformasikan materi yang akan di pelajari

2. Kegiatan inti   : • Listening   :    Listening about dialogue related to simple

present tense and personal pronoun

• Speaking  :    Expressing daily activities to simple present

tense form.

• Reading    :    Short dialogues related to simple present

tense form.

• Writing     : Arranging jumbled word.

– Composing sentence using simple present tense.

–  Completing dialogues related to personal

pronoun.

3. Kegiatan akhir   : Guru menyampaikan bentuk ulangan harian dan waktu pelaksanaan ulangan harian.

 

  1. IV.             Alat / Bahan / Sumber Belajar

1. Alat

LCD Proyektor, Laptop, Speaker, VCD, Gambar, dan Buku Cerita

2. Media

a.       Audio: Cerita

b.      Visual: Gambar

c.       Audio Visual: Video

3. Sumber

a.       Global Access to the World of Work Book 1

b.      Pelajaran Bahasa Inggris untuk SMK Kelas X

c.       Modul  Bahasa Inggris Kelas X Semester Gasal

d.      English Grammar in Use

e.       How to Say It

  1. Kamus

 

a.       Penilaian 1. Tes lisan  : Memperagakan dialog secara berpasangan.

2. Tes tertulis   : Melengkapi dialog.

V.                Evaluasi

A. Answer the following questions correctly!

1. What do you say if you meet your teacher at 07.00 a.m?

2. What do you say if you meet someone at 02.00 p.m?

3. What do you say if you meet your friend at 06.15 p.m?

4. What do you say if you meet your old friend at 07.00 a.m?

5. What do you say if you meet your at 10.00 p.m?

B. Create your own dialogue based on the following situations!

1. You want to introduce yourself with your new classmate.

2. You want to introduce your friend to your parents.

C. Make your own response in expressing your gratitude for the following situations.

1. Your friends lends you his or her mobile phone.

2. A lady helps you show the way to your destination.

3. A boy tells you the exact time you wish to know.

4. Your boy or girl congratulates you on your birth.

5. Your parents give you some allowance.

VI.             Key Answer.

A.   Skor maksimal 5

1.      Good morning

2.      Good afternoon

3.      Good evening

4.      Good evening

5.      Good evening

B.   Skor maksimal 10

1. You want to introduce yourself with your new classmate

Andy   : Good morning!

Susi     : Good morning!

Andy   : Are you a new student here?

Susi     : Yes I am.

Andy   : Oh…let me introduce my self, my name is Andy,

nice to meet you.

Susi     : Nice too meet you to Andy. My name is Susi.

So where do you live Andy?

Andy   : I live in king street number 13 Manhattan.

Susi     : Oh…it is very near from here.

Andy   : Yes it is and yourself?

Susi     : at Manhattan too on queen street.

Andy   : Bay the way…would you mind doing our math homework at   my house?

I heard that you excellent in math.

Susi     : With a pleasure. May be after school we can do it together.

Andy   : Alright

2. You want to introduce your friend to your parents

You     : Hi mom, how are you?

Mother            : Just fine son.

You     : Mom let me introduce you to my new friend Susi, she is

my classmate.

Mother: Glad to meet you Susi. I am Mrs. Smith

Susi     : Glad to meet you too Mrs. Smith

I am in here for doing our math homework.

Mother            : That’s good…You can use living room for doing that.

And I will prepare light snack and drink for companying

your study.

Susi     : Thank you very much. How nice you are.

Mother            : By all means

You     : Ok Mom, we will start now.

Mother            : Ok.

C.   Skor maksimal 5

1. Thank you very much for lending me your mobile phone.

2. Thanks for helping me to show the way of my destination.

3. Thank you to inform me about time.

4. Thank for the gift you have given to me.

5. Thanks mom for giving me some allowance

Total nilai = Jumlah nilai

                                                2

 

 

 

Jombang,    Juli 2011

Mengetahui,

Kepala SMK Negeri 2 Jombang                                                Guru Mata Pelajaran

Drs. Erriono,MM                                                            Ali Muthohar, S.Pd.

Nip. 19551023 198103 1 007                                           Nip. 19701212 199802 1 005

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s